De luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten koopt voor 500 miljoen dollar 1,2 miljoen flessen wijn.
Door het schenken van de beste wijnen wil Emirates zich onderscheiden van de concurrentie. “Voor ons is wijn een ervaring”, zegt Emirates-topman Tim Clark. “Onze klanten willen aan boord van wijn genieten alsof ze in een chique restaurant zitten. Het is niet zomaar wit, rood of rosé. Passagiers zijn geïnteresseerd in waar de druif vandaan komt, informatie over de wijngaard en hoe oud de wijn is.”
In plaats van afhankelijk te zijn van een tussenpersoon, heeft Emirates er al tien jaar geleden voor gekozen om een eigen team van experts relaties op te laten bouwen met een aantal van ’s werelds meest prestigieuze chateaus en wijngaarden. Emirates serveert meer dan 60 verschillende wijnen, champagnes en ports, afkomstig van de beste wijngaarden uit twaalf landen.
Opslag niet in Dubai
De wijnen van Emirates liggen niet in een wijnkelder in Dubai, maar in Frankrijk. Momenteel heeft Emirates meer dan 1,2 miljoen wijnen die liggen te rijpen in de wijnkelder in Bourgondië. Sommige van deze wijnen zullen pas over een decennium klaar zijn om te drinken. De selectiecriteria houden niet alleen rekening met de kwaliteit van de wijn en hoe het smaakt bij het eten dat aan boord geserveerd wordt, maar ook hoe de wijnen zullen reageren wanneer deze geserveerd worden op een hoogte van tienduizend meter. Bekend is dat smaakpapillen anders reageren op grote hoogte.
En dat laatste is nog wel puntje. Het is zeer de vraag of de peperdure wijnen in de lucht wel tot hun recht komen. Uit Duits onderzoek uit 2010 blijkt dat we op grote hoogte minder zout en zoet kunnen proeven. Ook gaat het reukvermogen sterk achteruit zodra je in een vliegtuig zit.
Bron: z24.nl