Nieuwe Mousserende wijn is onderdeel van uitbreidingsplannen Moët & Chandon groep.

INDIA

Ze maken al mousserende wijn in Champagne, Californië, Argentinië en Brazilië. En dit jaar, hebben de makers van Moët & Chandon en Dom Perignon India en China aan de lijst toegevoegd. Moët Hennessy India heeft twee mousserende wijnen vrijgegeven. De wijnen zijn geteeld in de regio Nashik, noord-oostelijk van Mumbai. De wijnen zijn deze maand gelanceerd op de Mumbai markt en zullen in 2014 beschikbaar zijn in andere grote Indiase steden. Geproduceerd onder de merknaam Chandon, wordt de brut Fizz gemaakt van chenin blanc, chardonnay en pinot noir, terwijl de brut rose is een wat meer ongebruikelijke mix van shiraz en pinot noir is. Beide wijnen worden gemaakt met behulp van Methode traditionelle (tweede gisting op fles).

GOEDKOOP

1.200 Indiase roepies (€ 14,36) voor de brut en 1.400 voor de rosé (€ 16,76), daarmee zijn de in India gemaakt Chandon wijnen aanzienlijk goedkoper dan hun Franse broer of zus, Moët & Chandon Brut Imperial. Die heeft een gemiddelde prijs van € 62 India, door de hoge invoerrechten. Moët Hennessy bouwt momenteel een wijnmakerij in India die in 2014 klaar moet zijn, in de tussentijd heeft het een contract met de Nashik York wijnmakerij, aldus The Economic Times of India.

CHINA

Eerder dit jaar heeft LVMH (waartoe Moët & Chandon behoord) een mousserende-wijn relaese gehad in China. De nieuwe Ningxia wijnmakerij zal haar eerste chardonnay-en pinot noir-gebaseerde wijn uitbrengen in 2014, met behulp van gekochte druiven. Terwijl China de grootste markt is voor LVMH, vertegenwoordigt de sector mousserende wijn slechts 2 procent van alle verkopen wijn in het land. Echter, LVMH gelooft dat het nieuwe product aantrekkelijk zal zijn op de binnenlandse markt – met name de jongere, “verfijnde” Chinese drinkers.